Onderwereld / Bovenwereld
Onderwereld / Bovenwereld. Ik werk vaak in het Muziektheater in Amsterdam, en hou ervan om foto’s te maken van de kostuums die ik tegenkom als ik naar de orkestbak loop. Ook is de blik vanuit de orkestbak naar het toneel heel anders dan vanuit de zaal. De meeste spelers zien vanuit de orkestbak vrij weinig en dan ook nog eens door een groot veiligheidsnet. We horen natuurlijk wel van alles, en bij de balletten is het getrappel van de spitzen een heel kenmerkend geluid. Vooral ook apart als er twintig dansers naar één kant van het toneel bewegen.
How Do I Listen CD
Luisteren is een schone zaak. Ons album heeft de titel gekregen van een gedicht van Hafez, en we hebben uiteindelijk zelfs twee verschillende muzikale versies gekozen voor het album (3/5/21)
How do I listen to others? As if everyone were my Master speaking to me
His cherished last words.
Volkskrant
Leven is onder andere samen muziek maken. Daar kwam ik nogmaals achter in de lockdowns tijdens de Corona epidemie. De fotograaf Rob Becker interviewde een aantal muzikanten in die tijd in de serie ‘Binnen spelen’ die in januari 2021 in de Volkskrant werd geplaatst. Het is, ruim twee jaar later, wel mooi om te zien dat die bijzonder vreemde tijd ook oogstjaren heeft opgeleverd. Het verbaast me tegelijkertijd ook hoe snel de periode uit het collectieve bewustzijn lijkt te zijn verdampt (3/5/23).
Concert BIMHUIS
Rara Avis speelde op 14 september in het BIMhuis! Het was een programma rond Jodi Gilbert, die na de pauze met haar band The Voice is the Matter de tweede set speelde. Jodi treedt in juni op in Meredith Monk’s voorstelling ‘Indra’s net’ tijdens het Holland Festival.
De keuze van de schrijver
Literaire concerten rond de favoriete teksten van Oliver Reps, auteur van het bekroonde boek “De dag die nooit komt”. Met teksten van o.a. Oliver Reps, Hanna Bervoets, Rob van Essen in een muzikale dialoog met vioolduo von Altenstadt & de Jong en acteur Sander Commandeur. Dit programma werd in september 2022 gespeeld in de bibliotheken van Hilversum en Hoofddorp. Andere programma’s met teksten van Mano Bouzamour, Robert Vuijsje , Rob van Essen, Roos van Rijswijk en Tobi Lakmaker werden in juni 2022 gespeeld in o.a. de OBA CC Amstel.
How Do I Listen
Het nieuwe album van Rara Avis staat op Bandcamp. (april 2021). Ben ongelooflijk blij met het muzikale resultaat, en op z’n minst zo blij met de prachtige hoes die Edwin van Munster heeft gemaakt. Rara Avis speelt op dit album helemaal op improvisatiebasis in combinatie met allerlei soorten teksten van bijv. dichters en schrijvers zoals Hafez, Yosa Buson en teksten van onze zangeres Jodi Gilbert. Begin juni 2021 is het album ook uitgekomen op het Crossover label van Donemus.
Hafez
Rara Avis speelt vanaf de oprichting in augustus 2017 op basis van teksten, onder andere van onze zangeres Jodi Gilbert. Ons nieuwe album zal twee versies bevatten van het prachtige gedicht “How do I listen” van de Perziche dichter Hafez (1320-1390). 20-1-2021
How do I listen to others? As if everyone were my Master speaking to me
His cherished last words.
Bach waits for Tom
Hopelijk gaat dit boeiende project van start in het seizoen 2022-2023. Chris Bernhart van “Spetterende Letteren” is de initiator van deze speurtocht naar de kern van Muziek, Poëzie en Theater. De voorstelling gaat ook over de omkering van het verwachtingspatroon dat beide heren omringt. Lees verder op BachWaitsforTom
Er wordt al geruime tijd gestaag gewerkt aan deze voorstelling, en mijn aandeel is tot nu toe het bedenken van een paar vioolpartijen geweest, waaronder een imitatie op viool van een solo van de gitarist Marc Ribot. 20-1-2021
Vioolhelden
Leila Josefowicz is één van de violisten waar ik graag naar luister. Sinds de eerste lockdown heb ik wel een aantal voorstellingen gespeeld, maar doorgaans ben ik nu thuis aan het werk. Mijn oren zijn helemaal tot rust gekomen, en heb voor het eerst sinds lange tijd weer zin om thuis langere tijd naar muziek te luisteren. Naar Leila dus, bijv. in haar prachtige vertolking van het Vioolconcert van John Adams (1993). 20-1-2021
John Adams
John Adams is voor velen een inspiratiebron. Op 30 november 2019 organiseerde het Conservatorium van Amsterdam in samenwerking met de Stichting Erasmusprijs een avond met John Adams in de hoofdrol. Het was een geweldige avond, waarin hij vertelde over City Noir, Benny Goodman, Ellington’s Bigband. Wat me vooral bij is gebleven, is dat hij over geïnternaliseerde muziek sprak. Muziek die in je ziel en je lijf zit omdat je er van jongs af aan mee bent doordrenkt. Je kunt zijn muzikale jeugdherinneringen duidelijk terughoren in zijn stukken. Ik heb ooit Harmonielehre onder zijn leiding gespeeld, en de herinnering die ik van hem heb, is van een integere man die zonder opsmuk schrijft wat hij wil schrijven, en dicht bij zijn eigen overtuiging blijft. Dat werkt. En wat fijn om dit te schrijven op de dag dat de VS zijn verlost van een verkoper van leugens. 20-1-2021