“The perfect man climbs the wind and the clouds,
he rides the sun and moon,
and wanders beyond the confines of the Universe”

Zhuang Zou 369-286 BC

Inmiddels is het seizoen 2023-2024 alweer ruim op weg  en gevuld met orkestspel, kamermuziek, improvisatie, zoektochten naar mooie teksten voor het altijd verrassende trio Rara Avis, speurtochten naar geschikte originele podia en het ontwikkelen van programma’s met de veelzijdige violiste Tinta von Altenstadt. Rijdend op Zhuang Zhou’s zon en maan met open blik. Ideeën krijgen en realiseren.

Mijn werk beslaat grotendeels het klassieke veld; seizoen 22-23 begon met het programma Shadows van het Nationale Ballet, waarna ‘7 Deaths of Maria Callas’ volgde met Marina Abramovic en LUDWIG in Carré te Amsterdam. Daarna speelde ik mee in de reisproductie  ‘On Tour, drie generaties topchoreografen’ met het Nationale Ballet/Balletorkest. Er staan ook een aantal literaire concerten op het programma, zie onderaan deze homepage. Verder nam ik in april ’23 deel aan de opera de Rosenkavalier met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ik improviseer al een jaar of twintig en sinds 2017 vormen  Jodi Gilbert (zang), Albert van Veenendaal  (piano) en ik het trio Rara Avis  (zie aanbevolen en impro).

Op 14 september ’22 speelden we een zeer kleurrijke set in het Bimhuis  in een programma rond Jodi.

Seizoen 23-24: 

Het Vioolduo von Altenstadt& de Jong speelde op 22/9 met Sander Commandeur een literair programma in de bibliotheek van ZeistRara Avis speelde op zaterdag 7 oktober in de Roode Bioscoop in Amsterdam. Vervolgens op 24 november in het Ramses Shaffy Huis. Mijn eerste productie in het Amsterdamse Muziektheater dit seizoen  was   ‘Four Temperaments’ met het Nationale Ballet begeleid door het Balletorkest, gevolgd door het romantische kerstballet Raymonda (dec ’23). Daarop volgde de productie Frida, een ballet over Frida Kahlo. 

Rara Avis

Rara Avis speelt op improvisatiebasis in combinatie met allerlei soorten teksten van bijv. dichters en schrijvers zoals Hafez, Anne Proulx, Yosa Buson en teksten van onze zangeres Jodi Gilbert. Op 2 april 2021 is ons volledig geïmproviseerde album How do I listen uitgebracht op Bandcamp, en begin juni 2021 is het album uitgekomen op het Crossover label van Donemus en is te beluisteren op alle grote streaming platforms.
We zijn zeer blij met de prachtige recensie van Holly Moors in Moors Magazine. “Verbluffend, maar heerlijk. Feel good avant-garde!” (juli 2021), en in het kader van de release van de fysieke CD  is de recensie nogmaals op de homepage geplaatst (april 2023). Het album kwam in april 2023 uit op CD op het kersverse label van Albert: Minimal Damage Recordings.  Edwin van Munster heeft daarvoor  weer een prachtige CD hoes ontworpen. De teksten van de gedichten zijn te vinden op de site van Bandcamp. Ook is de CD daar te bestellen.

Meer recensies!

Eyal Haareuveni in Salt Peanuts
“The intimate, subtle interplay of van Veenendaal and de Jong and their immediate rapport brilliantly serves the expressive, theatrical and acrobatic pathos of Gilbert making this meeting into a really rare one.”

Herman te Loo in Jazzflits
“Zangeres Jodi Gilbert neemt je aan de hand van teksten en eigen improvisaties mee in een geheel eigen wereld die mede door de Jong en van Veenendaal treffend wordt verbeeld.”

Ken Vos
“Gilbert declameert en zingt met een precisie en een ritmegevoel die deels aan haar ervaring als danseres en actrice te danken zijn. Albert van Veenendaal, een van de weinige pianisten die het gebruik van hulpmiddelen op de snaren tot een serieuze kunstvorm heeft ontwikkeld, en de klare lijnen van violiste Tineke de Jong versterken en relativeren in telkens een kort tijdsbestek de vocalen. Het is alsof je naar geïmproviseerd theater luistert.”

Bad Alchemy 119 rbd
“Jodi Gilbert transforms the whole material into something like art pop, something quite different from artificially dumbed-down or tirillized art songs. Violin and piano are on the move in a modernist way, with enough know-how and esprit to shake the right thing out of their sleeves, from bittersweet and heartfelt tremolos and shimmery wisps to the finest details, with a thoughtfully applied hand, small hatchings on the pianowire or cross-keys to plonking grips or tonal preperation. Just great.”

 

Von Altenstadt & de Jong

De pilot serie literaire concerten die ik samen met Tinta von Altenstadt en Sander Commandeur seizoen ’21-’22 heb opgezet voor bibliotheken in o.a. Amsterdam (CC Amstel), Amstelveen en Haarlem hebben we in september ’22 in de bibliotheken van Hilversum en Hoofddorp herhaald, en we kijken ernaar uit om deze serie met teksten van Oliver Reps, Rob van Essen, Hanna Bervoets, Mano Bouzamour, Robert Vuijsje, Tobi Lakmaker en Roos van Rijswijk volgend seizoen 23-24 in verschillende vestigingen van de OBA te gaan spelen (Centrum/Oost/de Hallen in Amsterdam) en de bibliotheken van Kunstenhuis IDEA. De teksten worden voorgelezen door Sander Commandeur. Het vioolduo von Altenstadt & de Jong verrijkt deze luisterervaring met een divers repertoire, eigen arrangementen en improvisatie en soundscapes.

Uitgelicht

Onderwereld / Bovenwereld

Read More

How Do I Listen CD

Read More

En verder…

De prachtige afbeelding op deze homepage is gemaakt door Edwin van Munster, die ook mijn website en de hoes van de CD MIdday Moon (2009) en het artwork voor het album “How Do I Listen” heeft ontworpen. De afbeelding op de homepage  is een bewerkte foto van mijn viool, die ik in grote dankbaarheid te leen heb van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Edwin’s werk is te zien op Instagram en op Flickr. Met beeldend kunstenaar Arnout Killian vormt hij het duo  Crashlog.